mandag 10. januar 2011

Oppsummering av 1.termin (vg3)


Første termin i 3.klasse, har som ifjor gitt oss utfordringer. De to utfordringene jeg husker best er når vi ble satt til å lage kortfilm, og da begge medieklassene skulle samarbeide om å utvikle en kommunikasjonsstrategi til ledelsen av skolen.

Før vi satte i gang med produksjonen av kortfilmen, skulle vi også skrive et blogginnlegg om en filmepoke. Jeg valgte å se nærmere på neorealismen som utviklet seg i Italia. Dette var noe jeg fant spennende, rett og slett fordi jeg fikk en større forståelse av hvor lang tid det har tatt for filmbransjen å komme dit de er idag. Neorealismen bygger opp filmen helt annerledes enn det vi gjør idag. Det var interessant å lære om hvordan samfunnet i stor grad preget filmindustrien på den tiden, og hvordan publikum reagerte på filmenes innhold.


Da vi produserte en egenkomponert kortfilm, fikk vi virkelig kjenne på hvor mye som skal tenkes grundig gjennom, og hvor lang tid det faktisk tar å lage en film med varighet på noen få minutter. Vi fikk eksperimentere med lys, lyd, kameravinkler og bildeutsnitt. Dette var noe jeg syntes var veldig lærerikt. Ikke minst var det mye mer dokumentasjon/papirarbeid som skulle til før, under og etter utviklingen av filmen, enn det jeg hadde tenkt meg. Jeg føler selv at alle i gruppa "vokste" under produksjonen av filmen. Vi ble nødt til å samarbeide og finne løsninger på det som ikke gikk som planlagt. Etter å ha jobbet med filmen, merket jeg at gruppa var mye mer fokusert på virkemidler, kameravinkler, lyd osv. da vi selv skulle bedømme de andre gruppenes kortfilmer.



Da vi skulle utforme en kommunikasjonsstrategi for ledelsen av skolen, vil jeg si at dette var en mer teoretisk del av 1.termin. Det var mye lesing og tenking for å få en forståelse av hvordan vi burde utforme denne kommunikasjonsstrategien slik at den faktisk kunne være nyttig for ledelsen. Jeg syns det var artig at vi fikk gå ut på gata og "intervjue" folk for å få en pekepinn på hva allmenheten visste om Kongsberg Videregående Skole, og hvilken oppfattning de hadde av skolens rykte.
Ettersom jeg var i Tsjekkia store deler av perioden vi jobbet med dette, ble det min oppgave å sette sammen tekst fra alle gruppene, til en selvstendig og utfyllende tekst. Det var en grei oppgave, og jeg tror selv at jeg lærte like mye av å gjøre dette, som det de andre hadde lært da de skrev det.

Jeg vil si at den 1.terminen har til tider gjort at vi ble nødt til å lære og jobbe under press (særlig da med kortfilmen som vi skulle produsere på 3 uker). Selv om det kan være slitsom, er det greit å få prøvd seg på å jobbe under press også, ettersom flere medierelaterte yrker har en intensiv arbeidshastighet. Det har vært en god del stoff å få med seg i år, men jeg føler at dratt nytte av kunnskapen i de praktiske arbeidene vi har gjort. Vi har også gjennomført "ukens foredrag" der vi ble nødt til å legge opp et eget foredrag. Det var veldig greit å få trene seg til å formidle noe forran hele klassen, med tanke på en eventuell muntlig eksamen i mediafaget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar