torsdag 3. februar 2011

Innledning til oppgave om informasjonskløft:

I denne teksten skal jeg diskutere hvordan media er med på å skape, forsterke, og motvirke informasjonskløfter. Jeg velger å tolke uttrykket “media” som “massemedia”, en avsender-kanal med mange mottakere. Jeg vil vektlegge de tre massemediene radio, tv og internett. Er disse mediene med på å skape eller forsterke informasjonskløfter? Eller er disse informative mediene med på å utjevne og motvirke informasjonskløfter?
For å få en forståelse av hva denne oppgaven vil dreie seg om, er det viktig med en forklaring av oppgavens nøkkelord; informasjonskløft. En informasjonskløft oppstår når en populasjon eller et samfunn har ulik tilgang på informasjon. Dette gjelder når vi ser på et lite by-samfunn eller populasjonen på verdensbasis. Kan disse informasjonskløftene skape sosiale skiller? Jeg vil senere i teksten trekke frem ulike eksempler på hvor omfattende informasjonskløfter vi har mellom ulike deler av verden.
Alle er en del av informasjonskløften, og det kommer vi ikke utenom. Informasjonskløften deler verdens befolkning i to; de som har god tilgang til informasjon, og de som ikke har det. Det er skillet mellom disse to gruppene som skaper ulikheter i fordelingen av godene i samfunnet. Sosiologen Robert Merton har kommet med en påstand/teori om nettopp fordelingen av godene i samfunnet, og hvordan dette avhenger av den informasjonen du bærer på. Hans teori er basert på Matteusevangeliet 25:29, noe jeg skal komme tilbake til senere i oppgaven.
Informasjon er viktig for å følge samfunnets utvikling, samt nye normer og ordninger. Mediene er med på å gi oss underholdning, men er også en viktig kilde for informasjon. Mediene holder oss oppdaterte om hva som skjer rundt oss til en hver tid. Allikevel er det ikke alle som har like god tilgang til disse mediene og den florerende informasjonen. Vil det da si at de blir hemmet i måten å tilnærme seg samfunnet? Det sies at kunnskap er makt, men hvem bestemmer hvem som skal ha kunnskapen?

4 kommentarer:

  1. Veldig bra Mari! Men jeg syns du kan diskutere litt mer. Jeg føler at du forklarer og kanskje analyserer istedenfor å diskutere ;) Men det var et bra innlegg:)

    SvarSlett
  2. Men Halkawt, dette er en innledning der jeg må forklare begrepene først. Analysen og diskusjonen kommer i hoveddelen. For at jeg skal kunne drøfte i hoveddelen må jeg først gi leserene et inntrykk av de begrepene jeg skal ta i bruk i hoveddelen.
    Men takk for kommentaren! :)

    SvarSlett
  3. Så bra for deg Mari:) Håper dette hjelper deg videre i media faget!

    SvarSlett
  4. En god innledning. Men litt for omfattende. Deler av innledningen her kan du ta senere i hoveddelen. Du velger å sette to motsetninger mot hverandre. Det ene skape eller forsterke, det andre utjevne og motvirke. Her blir du litt upresis. Kanskje mediene både skaper, forsterker og motvirker informasjonskløfter på samme tid? Kanksje bør du starte med det siste avsnittet som gir en kort beskrivelse. Problemstillingene du nevner er gode og viser høyt refleksjonsnivå. Ikke minst den siste problemstillingen er viktig!
    Husk at Internett er et nettverk av datamaskiner som danner basis for ulike kommunikasjonstjenester.

    SvarSlett